خواص گلابی

گلابی، فواید گلابی و خواص درمانی آن

خواص و فواید گلابی

فواید گلابی: گلابی معدن فیبر و میوه‌ای خنک، شیرین و بسیار خوشمزه است. گلابی‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مهم، فلاونوئیدها و فیبرهای رژیمی هستند. همه‌ی این مواد مغذی در ۱۰۰ کالری بدون چربی و کلسترول ذخیره می‌شود.

استفاده از گلابی، درصورتی‌که به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف شود به کاهش وزن کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان، فشارخون بالا، دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

در اینجا یک تفکیک غذایی از گلابی و یک نگاه عمیق به مزایای بهداشتی آن، چگونگی افزودن گلابی بیشتر به رژیم غذایی خود و محدودیت‌های مصرف گلابی را فراهم آورده‌ایم.

مزایا و خواص میوه گلابی

خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات به مدت طولانی ریسک سلامتی را کاهش می‌دهد. بسیاری از مطالعات نشان داده‌ است که افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند: گلابی باعث کاهش چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و مرگ‌ومیر می‌شود و در مقابل رنگ سالم پوست، افزایش انرژی و کاهش وزن را به همراه دارد.

فواید فیبر گلابی

موسسه ملی پزشکی تغذیه و سلامت یک دستورالعمل مناسب مصرف (AI) برای فیبر را ایجاد کرده است.

آن‌ها توصیه می‌کنند که مردان زیر ۵۰ سال ۳۸ گرم فیبر در روز و زنان زیر ۵۰ سال ۲۵ گرم فیبر در روز را مصرف کنند. برای بزرگ‌سالان بالای ۵۰ سال برای مردان مصرف ۳۰ گرم فیبر در روز و ۲۱ گرم در روز برای زنان توصیه می‌شود. بسیاری از مردم حتی ۵۰ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه خود را دریافت نمی‌کنند.

موسسه ملی پزشکی توصیه خود را بر اساس بررسی یافته‌های مطالعات بزرگ انجام داده است. آن‌ها دریافتند که رژیم‌های غذایی حاوی ۱۴ گرم فیبر برای هر ۱۰۰۰ کالری با کاهش قابل‌توجهی در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ همراه بوده است.

ساده‌ترین راه برای افزایش مصرف فیبر، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات است. فقط یک گلابی متوسط ​​دارای ۶ گرم فیبر، حدود ۲۴ درصد نیاز روزانه برای یک زن زیر ۵۰ سال دارد.

درمان دیورتیکولوزیس

Diverticulitis زمان رخ می‌دهد که انسداد کیسه‌ها در پوشش روده بزرگ آلوده و یا ملتهب می‌شود. تصور می‌شود که رژیم‌های غذایی با فیبر زیاد باعث افزایش غلظت پروتئین دیورتیکولیت با جذب آب در روده بزرگ می‌شود و باعث می‌شود حرکت روده به‌راحتی انجام شود. خوردن یک رژیم سالم شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر می‌تواند فشار و التهاب را در روده بزرگ کاهش دهد.

اگرچه علت دقیق بیماری  هنوز ناشناخته است، اما اغلب با رژیم کم فیبر رخ می‌دهد.

کاهش وزن یکی دیگر از فواید گلابی است

میوه‌ها و سبزیجات با فیبر بالا به شما کمک می‌کند تا به مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. آن‌ها همچنین کم‌کالری هستند. افزایش مصرف فیبر با تسریع کاهش وزن در افراد چاق همراه است. از فواید مهم گلابی وجود فیبر در ساختار آن است.

بیماری‌های قلبی عروقی و کلسترول

بررسی‌ها نشان داده است که افزایش میزان فیبر، سطح کلسترول را پایین می‌آورد. بررسی ۶۷ آزمایش جداگانه کنترل شده نشان داده که حتی افزایش ۱۰ گرم مصرف فیبر در روز باعث کاهش LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد) و کلسترول کلی می‌شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که رژیم غذایی پر فیبر حتی ممکن است در تنظیم سیستم ایمنی بدن و التهاب نقش داشته باشد و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، سرطان و چاقی کمک کند.

دیابت

رژیم غذایی با فیبر بالا باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت و میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

گوارش و هضم

مقدار فیبر در گلابی از یبوست جلوگیری می‌کند و به‌طور منظم به یک دستگاه گوارش سالم کمک می‌کند.

سم‌زدایی

حرکات روده‌ای منظم و کافی برای دفع روزانه سموم از طریق صفرا و مدفوع ضروری است. گلابی حدود ۸۴ درصد آب است که کمک می‌کند تا دفع مدفوع را نرم و راحت کند تا سیستم گوارش سم را از بین ببرد.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

گلابی حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ازجمله ویتامین C و K و مس است. این مواد شیمیایی رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و از سلول‌ها در برابر آسیبی که آن‌ها می‌توانند وارد کنند محافظت می‌کند.

فواید گلابی

انواع گلابی

بیش از ۳۰۰۰ نوع گلابی در سراسر جهان وجود دارد. آن‌ها برحسب اندازه، شکل، شیرینی و شفافیت متفاوت هستند.
اگر می‌خواهید گلابی را در رژیم خود بگنجانید، بهتر است از میوه‌فروش محلی خود سؤال کنید که کدام نوع گلابی برای سلیقه شما مناسب است!

ارزش غذایی گلابی

با توجه به پایگاه داده ملی تغذیه USDA، یک گلابی متوسط ​​که وزن آن حدود ۱۷۸ گرم (گرم) است شامل:

  • ۱۰۱ کالری
  • ۰ گرم چربی
  • ۲۷ گرم کربوهیدرات، ازجمله ۱۷ گرم قند
  • ۱ گرم پروتئین

خوردن یک گلابی متوسط، ۱۲ درصد نیازهای روزانه ویتامین C و همچنین ۱۰ درصد ویتامین K، ۶ درصد پتاسیم و مقادیر کمتری از کلسیم، آهن، منیزیم، ریبوفلاوین، ویتامین B-6 و فولاد را فراهم می‌کند.

گلابی‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که دارای پوست قرمز هستند، شامل کاروتنوئیدها، فلاونول ها و آنتوسیانین ها هستند. در مطالعه بالتیمور در افراد سالخورده در طولانی مدت ،دریافت شد که گلابی و سیب دارای بیشترین مقدار فلاونول ها در رژیم غذایی هستند.

رژیم غذایی گلابی

گلابی‌ها درروی درخت نمی‌رسند. برای بهترین طعم، گلابی را به مدت چندین روز در یک منطقه گرم و آفتابی نگه‌داری کنید تا زمانی که گردن گلابی به ثمر بنشیند. یخچال پروسه رسیدن گلابی را متوقف می‌کند.

برخی از این دستورالعمل‌های سالم و خوشمزه را که توسط متخصصین تهیه و ثبت‌شده است را امتحان کنید:

  • اسانس گریپ‌فروت و گلابی
  • بلغور جو دوسر پخته شده با گلابی
  • کره گلابی
  • مربای گلابی با زنجبیل و رازیانه

خطرات و ریسک‌های مصرف گلابی

میوه‌هایی مانند سیب و گلابی حاوی مقدار بیشتری فروکتوز در مقایسه با گلوکز هستند. آن‌ها به‌عنوان مواد غذایی FODMAP (کربوهیدرات‌های قابل اشتعال برای مدیریت علائم اختلالات عملکردی گوارشی ) در نظر گرفته می‌شوند. رژیم غذایی بالا در FODMAP ممکن است گاز، نفخ، درد و اسهال را در برخی از افراد مبتلا به اختلالات روده تحریک‌پذیر افزایش دهد.

FODMAP انواع کربوهیدرات‌های کوتاه‌مدت قابل تخمیر هستند. نشان داده شده است که استفاده کم این نوع کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی علائم شایع را برای افراد حساس FODMAP کاهش می‌دهد.

این رژیم غذایی یا الگوی تغذیه‌ای است که در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به‌سلامتی بسیار مهم و تأثیرگذار است. بهتر است یک رژیم غذایی با انواع مختلفی از مواد غذایی بخورید تا تنها بر یک نوع غذا تمرکز کنید که این رژیم کلیدی برای سلامتی است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *